Assalamualaikum ustaz Abu Basyer..boleh tak ustaz mengesahkan kenyataan tentang perkara di bawah sahih atau tidak..banyak tersebar di whassap.
🌝 Rejab jatuh pada 20 April.Barang siapa puasa 1 hari maka seperti laksana puasa 1 tahun
🌝Barang siapa Puasa 7 hari maka ditutup pintu2 Neraka Jahanam
🌝Barang siapa Puasa 8 hari maka dibuka pintu 8 Syurga
🌝Barang siapa Puasa 10 hari akan dikabulkn segala permintaan nya.
🌝Barang siapa mengingatkn kpd org lain tentang ini,Seakan ibadah 80
- Nurul Asyikin.
Jawapan :
Waalakaumussalam Nurul Asyikin semua fadilat puasa bulan Rejab bermula 1 Rejab sehingga 30 Rejab adalah hadis tak sahih tak boleh di amalkan kerana fadilat tersebut bukan datang daripada Nabi SAW. Semua hadis tentang keutamaan bulan Rejab secara khusus, solat khusus & puasa khusus padanya adalah palsu.
Keterangan ulama-ulama besar ahli hadis:
1. Syaikhul Islam Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata, “Adapun puasa Rejab secara khusus, maka seluruh hadisnya lemah, bahkan palsu, tidak ada seorang ahli ilmu pun yang berpegang dengannya & tidak termasuk kategori lemah yang boleh diriwayatkan dalam fadhail (keutamaan amal), bahkan seluruhnya hadits palsu yang dusta.” [Majmu’ Al-Fatawa, 25/290]
2. Al-‘Allamah Ibnul Qoyyim rahimahullah berkata, “Dan semua hadis tentang puasa Rejab & solat pada sebagian malamnya adalah dusta yang diada-adakan.” [Al-Manaarul Muniif, 96]
3. Al-Hafizh Ibnu Hajar rahimahullah berkata, “Tidak ada satu hadis sahih pun yang berbicara tentang keutamaan bulan Rejab, tidak pula puasanya, tidak pula puasa khusus di hari tertentu dan tidak pula solat malam di malam yang khusus.” [Tabyinul ‘Ujab, 11]. Wallahu a'lam.
Soalan no. 97.
Assalamualikum, Orang yang meninggal dunia tidak dikuburkan bagaimana keadaan roh mereka?
- Dony Outsiders Boembers .
Jawapan :
Waalaakumussalam Dony Outsiders Boembers Setiap yang bernyawa pasti mati .
Firman Allah SWT :
كُلُّ نَفۡسٍ۬ ذَآٮِٕقَةُ ٱلۡمَوۡتِۗ وَنَبۡلُوكُم بِٱلشَّرِّ وَٱلۡخَيۡرِ فِتۡنَةً۬ۖ وَإِلَيۡنَا تُرۡجَعُونَ
Maksudnya, "Tiap-tiap diri akan merasai mati dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan." (Surah Al -Anbiya' ayat 35).
Walaupun seseorang meninggal dunia di makan binatang buas, tenggelam di lautan di makan ikan jerung, terbakar sehingga menjadi abu, di bom sehingga jasad hancur berkecai rohnya tetap di bawa malaikat maut ke alam barzakh. Kecuali roh yang mati syahid di tempatkan di satu tempat yang istimewa di sisi Allah SWT.
Soalan no. 98.
Assalamualaikum ustaz. Ada waktu tertentu ke seseorang perlu keluar rumah pada hari Jumaat (untuk perjalanan lebih 2 marhalah) yang menggugurkan kewajipan mengerjakan solat Jumaat.
- Siti Eishah Abu Zarim.
Jawapan :
Walakaumussalam Siti Eishah Abu Zarim Perkara penting yang perlu kira fahami disini ialah : Secara keseluruhannya ulama' Maliki, Syafie, Hanbali, Daud dan lain-lainnya TIDAK MEMBENARKAN bermusafir selepas TERGELINCIR matahari (Al-Zauwal) pada hari Jumaat.
Dengan kata lain, semasa masuk waktu Solat Jumaat, permusafiran diharamkan. Cuma Abu Hanifah dan Al-'Auza'id membenarkan keatas semua solat didalam msuafir. Al-Shawkani berkata : Apabila masuk waktu solat Jumaat, maka tiada kebenaran diberi dan wajib menghadirkan diri pada solat Jumaat melainkan takut kemudharatan keatas dirinya, iaitu akan ditinggalkan oleh yang membawa di dalam permusafiran.
Ibn Qayyim juga berpandangan tidak dibenarkan musafir pada hari Jumaat sebelum menunaikannya jika sudah masuk waktu Jumaat. Berkata Ibn Utsaimin "Tidak boleh musafir pada waktu selepas tergelincir matahari" tambah beliau "Tidak dibenarkan mana-mana perjalanan pada waktu tergelincir matahari (hari Jumaat) keatas mereka yang diwajibkan ke atasnya (Jumaat), atau yang lain-lainnya, dan begitulah selepas tergelincir matahari dan masuk waktu dengan persetujuan semua, dan apabila masuk waktu solat, telah dihadiri Imam untuk bersolat Jumaat, maka pada waktu itu diharamkan bermusafir"
Dalilnya larangan : Firman Allah SWT:-
"Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya)" (Surah Al-Juma'ah ayat 9)
Ayat diatas memerintahkan agar jual-beli diberhentikan, begitulah juga aktiviti lain seperti musafir, kerana jual beli akan menghalang seseorang itu daripada melakukan solat Jumaat dan begitu jugalah dengan musafir. Sesungguh tergelincir matahari menjadi sebab kepada wajib Solat Jumaat, maka menjadikan alasan-alasan lain ditangguh. Jika bermusafir sebelum masuk waktu solat Jumaat di haruskan (selepas solat subuh) dengan perjalanan melebihi 2 marhala (89 kilometer) dengan niat yang baik bukan maksiat.
Berkata Al-Albani : "Bukanlah menjadi sunnah melarang bermusafir pada hari Jumaat secara mutlak, akan tetapi riwayatnya adalah dha'ef, bahkan terdapat riwayat menunjukkan Nabi SAW bermusafir pada hari Jumaat pada awal tengahari".
Al-Albani telah menyenaraikan hadis ini dalam kitab Silsilah Al-Ahaadith Al-Dha'efah. menyatakan terdapat banyak riwayat-riwayat yang lain seperti riwayat Imam Muhammad bin Al-Hasan dan Al-Baihaqi (3/187) dengan sanad yang shahih meriwayatkan hadis tidak dilarang bermusafir pada hari Jumaat; dari Umar ra. berkata : "Hari Jumaat tidak ditegah dari bermusafir", dan begitu juga riwayat Abi Syaibah dan kalangan jemaah Salaf yang lain.
Majlis Fatwa Negeri Selangor : Solat Qasar Dan Jamak Zohor Dengan Asar Pada Hari Jumaat
Tarikh Keputusan: 29 Apr, 1999
Huraian Tajuk/Isu:
Kertas ini dikemukakan kepada Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' untuk mendapat pertimbangan dan pandangan mengenai solat Qasar dan Jamak Zohor dengan Asar pada hari Jumaat.
Keputusan: Ahli Jawatankuasa Perunding Hukum Syara' (Fatwa) Negeri Selangor dalam persidangannya yang bertarikh 29 April 1999 telah membincangkan perkara di atas dan keputusannya adalah seperti berikut :
Jawatankuasa Fatwa kali 1/99 memutuskan bahawa perkara ini merupakan hukum yang telah sedia ada'.
Keterangan/Hujah:
LATAR BELAKANG.
1. Solat Qasar adalah satu keringanan bagi orang yang bermusafir serta memenuhi syarat untuk melakukan solat Qasar. Orang yang bermusafir tidak diwajibkan solat Jumaat berdasarkan Hadis :
Maksudnya : Tidak diwajibkan solat Jumaat ke atas musafir.
Jika orang yang tidak diwajibkan solat Jumaat menunaikan solat Jumaat bersama orang ramai (orang yang diwajibkan solat Jumaat), maka dikira sah solat itu dan tidak diharuskan solat fardu zohor kerana mereka menanggung kesulitan sebagaimana juga orang musafir yang melakukan puasa, sedangkan orang yang bermusafir tidak diwajibkan berpuasa tetapi jika dia berpuasa maka puasanya dikira sah. Ini kerana setiap orang yang sah solat zohornya tetapi tidak diwajibkan solat Jumaat. Apabila ia menunaikan solat Jumaat, maka solatnya dikira sah mengikut ijma", sebab sah bagi orang yang tidak uzur, maka tentulah lebih sah bagi orang uzur.
Soalan. no. 99
Assalamualikum boleh tak ustaz terangkan tentang ni :
Nasihat jundub bin Abdullah r. a kepada generasi tabi'in yang mendahulukan belajar AlQuran dengan berkata : Kami belajar iman sebelum belajar AlQuran, kemudian belajar AlQuran sehingga dengannya bertambahlah iman kami.
- Siti Eishah Abu Zarim
Jawapan :
Waalakaumussalam Siti Eishah Abu Zarim : Para sahabat mendapat didikan awal oleh Rasulullah SAW melalui madrasah tarbiah imaniah. Selama hampir 13 tahun baginda SAW mendidik para sahabat di dalam usrah dan manhaj pendidikan iman di Mekkah. Membina hati dan jiwa para sahabat dengan Tauhid Rububiyah dan Tauhid Uluhiyah dan yakin sepenuhnya dengan sifat-sifat kesempurnaan Allah SWT.
Walaupun ayat-ayat al-Quran tak banyak turun di Mekkah tetapi proses dakwah, tarbiah dan tazkiah Nabi SAW berjalan terus untuk menyediakan para sahabat yang benar-benar beriman dan bertakwa dan satu persiapan mantap apabila datang atau turun perintah Allah SWT di dalam al-Quran mereka sudah bersedia untuk melaksanakannya. Setelah iman mantap dan kuat , apabila kita membaca al-Quran maka al-Quran akan hidup dan mampu di hayati di dalam kehidupan seorang individu muslim mukmin. Itulah ciri-ciri manhaj dakwah dan tarbiah Rasulullah SAW keatas generasi al-Quran yang unik.
Pendidikan iman dan asas yang kukuh dapat di jalankan di dalam bentuk usrah yang kecil. Di dalam usrah atau pendidikan yang kecil inilah di bacakan ayat-ayat al-Quran dan hadis-hadis Nabi SAW yang menyentuh kehidupan hari akhirat, seksa-seksa yang akan di perolehi jika berdosa dan melakukan maksiat. di alam barzakh atau di neraka.
Di tanamkan kefahaman tentang ilmu tauhid terutama Tauhid Rububiyah dan Tauhid Uluhiyah dan betapa amal manusia tak akan di terima bila berlaku syirik akbar. Huraikan jenis-jenis syirik dan sifat-sifat mazmumah yang perlu di tinggalkan. Dalam usrah juga boleh di bincangkan asas-asas ibadah dan hukum hakam yang bersagkut paut dengan amalan harian yang perlu di ketahui supaya kita tak melakukan dosa tanpa kita sedari. Untuk perbincangan seperti ini boleh menggunakan rujukan seperti buku-buku tulisan ulama Ustaz Fati Yakan, Mustaffa Mashur, Maududi, Said Hawa, Imam Hasan al-Banna dan lain-lain lagi.
Soalan no. 100
Bismillahirahmanirrahim.
Assalamu'alaikum. Warahmatullahi Wabarakaatuh
Ustaz saya minta pelajaran Hadis- hadis yang mencerita kan
alam akhirat, atau hadis setelah kematian kita , terima kasih ustaz.
- Tri Kartini.
Jawapan :
Waalakaumussalam warahmatullahi wabarakatuh Tri Kartini : Hadis-hadis Tentang Kematian Dan Seksa Kubur.
1. Mengingati Mati :
Dari Anas : Nabi SAW bersabda maksudnya, , “Janganlah kalian berdoa untuk mati dan janganlah kalian mengharapkannya. Barangsiapa yang harus berdoa (untuk mati), hendaklah dia berdoa, ‘Ya Allah, hidupkanlah aku selama kehidupan lebih baik bagiku dan matikanlah aku selama kematian lebih baik bagiku’.” [Hadis Sahih Riwayat Nasa'i no. 1821]
Dari Abu Hurairah : Nabi SAW bersabda, “Perbanyaklah mengingat pemutus kenikmatan, iaitu kematian.” [Hadis Sahih Riwayat Nasa'i no.1823]
2. Ketika Roh Seorang Mukmin Keluar :
Dari Abu Hurairah r.a : Nabi SAW bersabda maksudnya, “Apabila seseorang mukmin telah didekati ajalnya, para malaikat rahmat datang menemuinya dengan membawa sutera putih.
Mereka berkata, ‘Keluarlah kamu (roh) dengan redha dan diredhai menuju rahmat Allah, bau harum dan Rabb yang tidak murka’. Lalu ia keluar seperti bau misik yang paling harum, hingga sebahagian mereka berebut dengan sebahagian yang lain untuk mendapatkannya hingga mereka membawanya sampai di pintu langit.
Lalu mereka (penduduk langit) berkata, ‘Alangkah harumnya bau yang kalian bawa ini dari bumi!’ Lalu mereka datang dengannyamenemui roh-roh kaum mukminin. Mereka lebih gembira dengan (kedatangannya) daripada seorang daripada kalian yang didatangi orang yang tidak pernah kelihatan.
Lalu mereka bertanya kepadanya, ‘Apa yang telah dilakukan oleh oleh si fulan? Apa yang telah dilakukan oleh si fulan?’ Mereka berkata, ‘Biarkanlah dia kerana dahulu dia berada dalam kesusahan dunia.’
Jika dia bertanya, ‘Tidakkah ia datang menemui kalian?’ Mereka menjawab, ‘Dia dibawa ke tempat asalnya yang dalam (neraka Hawiyah)’.
Dan, sungguh seorang yang kafir jika telah didekati ajalnya, para malaikat azab datang dengan membawa kain kasar. Mereka berkata, ‘Keluarlah kamu dengan murka dan dimurkai menuju siksa Allah-Azza wa Jalla-‘. Lalu ia keluar seperti bau bangkai yang paling busuk, hingga mereka membawanya sampai di pintu bumi. Lalu mereka berkata, ‘Alangkah busuknya bau ini!’ Hingga mereka membawanya menemui roh orang-orang kafir.” [Hadis Sahih Riwayat Nasa'i no.1832]
3. Larangan Mencaci Orang yang Telah Meninggal Dunia .
Dari Aisyah : Nabi SAW bersabda, “Janganlah kalian mencaci orang-orang yang telah meninggal dunia, kerana mereka telah sampai kepada apa yang telah mereka lakukan (pembalasan amal).” [Hadis Sahih Riwayat Nasa'i no.1935]
Dari Anas bin Malik : Nabi SAW bersabda, “Tiga perkara yang akan menyertai mayit; Keluarga,Harta dan Amal Perbuatannya, lalu yang dua kembali iaitu keluarga dan hartanya dan satu yang tetap bersamanya, iaitu; Amal Perbuatannya.” [Hadis Sahih Riwayat Nasa'i no.1936]
4. Pertanyaan Dalam Kubur
Dari Anas bin Malik : Nabi SAW bersabda maksudnya, “Sesungguhnya seorang hamba jika telah diletakkan di dalam kuburannya dan para sahabat telah berpaling, ia benar-benar mendengar bunyi terompah mereka.”
Nabi SAW bersabda lagi, “Lalu dua malaikat mendatanginya, keduanya (malaikat) mendudukkan orang tersebut lalu bertanya kepadanya, ‘Apa yang kamu katakana pada orang ini (yakni Nabi SAW)? Adapun orang mukmin, maka ia menjawab, ‘Aku bersaksi bahawa ia adalah hamba Allah dan Rasul-Nya’, lalu dikatakan kepada orang tersebut, ‘Lihatlah tempat tinggal mu di neraka, sungguh Allah telah menggantikannya dengan tempat tinggal di syurga’.” Nabi SAW bersabda, “Maka ia melihat kedua-duanya.” [Hadis Sahih Riwayat Nasa'i no.2049]
Penambahan : (Nabi SAW bersabda, “Adapun orang kafir dan munafik, maka dikatakan kepadanya, ‘Apa yang kamu katakan tentang orang ini?’ Maka ia akan menjawab, ‘Aku tidak tahu. Dahulu aku mengatakan sebagaimana yang dikatakan oleh banyak orang’. Lalu dikatakan kepadanya, ‘Engkau tidak tahu dan engkau tidak membaca’. Kemudian ia dipukul dengan sekali pukulan di bahagian antara kedua telinganya, lalu ia menjerit dengan jeritan yang dapat didengar oleh makhluk lain selain jin dan manusia.”) [Hadis Muttafaq alaih juga Hadis Sahih Riwayat Nasa’i no. 2050] dengan rujukan hadis di atas]
5. Seksa Kubur .
Dari Ibnu Umar : Nabi SAW bersabda, “Inilah orang yang kerananya Arsy bergerak, pintu-pintu langit dibuka dan tujuh puluh ribu malaikat menyaksikannya. Sungguh ia telah di himpit dengan sekali himpitan kemudian dilepaskan.” [Hadis Sahih Riwayat Nasa'i no. 2054]
Setiap orang yang berdosa seperti orang kafir, munafik, fasik (melakukan dosa-dosa besar) belum sempat bertaubat akan di seksa di alam barzakh . Orang mukmin yang beriman dan bertakwa , beramal soleh, solat, puasa, berzakat, menutup aurat dan sempat bertaubat kepada Allah SWT dan minta maaf kepada manusia lain yang di lakukan dosa dan sempat selesaikan hutang dan kesalahannya di dunia maka akan menduduki di alam barzakh seperti taman-taman syurga dia akan terselamat daripada azab kubur.
Dari Al Barra’ : ‘Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh itu dalam kehidupan di dunia dan di akhirat’ (Firman Allah SWT dalam Surah Ibrahim [14] ayat 27 maksudnya, "Allah meneguhkan (iman) orang-orang yang beriman dengan ucapan yang teguh [dalam kehidupan] di dunia dan akhirat,dan Allah menyesatkan orang-orang yang zalim dan Allah berbuat apa yang Dia kehendaki) Dia berkata, ‘Ayat ini turun menerangkan tentang seksa kubur’. [Hadis Sahih Riwayat Nasa'i no. 2055]
Hari Akhirat :
Rasulullah SAW. bersabda, “Semua bagian tubuh manusia akan hancur kecuali satu tulang, iaitu ujung ekornya (ajab al-dzanb). Dari tulang inilah dibangunkan kembali penciptaannya pada hari kiamat.” (Hadis Sahih Riwayat Al-Bukhari dan Muslim dari Abu Hurairah.)
Dalam riwayat Abu Ya’la dan Al-Hakim dari Abu Said Al-Khudri, para sahabat lalu bertanya, “Wahai Rasulullah, bagaimanakah rupa ujung ekor itu?” Baginda menjawab, “Seperti biji sawi (habbat khardal).” Maknanya tulang itu sangat kecil sehingga hampir tak terlihat oleh mata biasa.
Beberapa hadis menjelaskan bahawa proses pengembalian makhluk dimulai dengan hujan yang sangat lebat menyirami bumi selama beberapa hari. Air itu menumbuhkan tulang bakal makhluk yang terpendam di bawah tanah ini tumbuh dan berkembang. Rasulullah SAW. bersabda, “Mereka kemudian tumbuh bagaikan sayuran di musim hujan.” (Hadis Sahih Riwayat Al-Bukhari dan Muslim).
Apabila hari kebangkitan yang ditentukan telah tiba, Israfil meniup sangkakalanya (sur) yang mengembalikan setiap roh ke jasad. Manusia dan makhluk-makhluk Allah yang lain mulai tersedar dari tidur yang panjang. Mereka berkata, “Duhai celakalah kami. Siapakah yang membangkitkan kami dari tempat tidur kami?” seperti yang diceritakan dalam surah Yasin ayat 52.bermkasud, "Mereka berkata, " Celakalah kami,! Siapakah yang membangkitkan kami dari tidur kami (kubur)? Inilah yang di janjikan (Allah) Yang Maha Pengasih dan benarlah rasul-rasul (Nya)."
Rasulullah SAW. bersabda, “Semua manusia akan dibangkitkan dalam keadaan tidak beralas kaki, tidak berpakaian dan belum dikhitankan sebagaimana keadaan mereka ketika pertama kali diciptakan.” Rasulullah lalu membaca: Sebagaimana kami menciptakan (manusia) pertama kali, maka kami akan mengembalikannya. Itu merupakan janji yang akan kami laksanakan.” (Surah Al-Anbiya ayat 104).
1. Padang Mahsyar
Tidak lama kemudian, semua makhluk bergerak dalam rombongan besar yang terdiri dari jutaan manusia menuju ke satu arah. “Hati manusia pada waktu itu sangat takut, pandangannya tertunduk.” (Surah Al-Nazi’at ayat 8-9).
Sebahagian mereka berjalan dengan kakinya, sebahagian yang lain merangkak dengan tangannya, bahkan ada juga yang berjalan “dengan wajahnya”. Seseorang bertanya kepada Rasulullah SAW: “Bagaimana seorang kafir berjalan dengan wajahnya?” Baginda menjawab, “Bukankah (Allah) yang membuatnya dapat berjalan dengan kaki, maka Dia juga mampu membuatnya berjalan dengan wajah?” (Hadis Sahih Riwayat Muslim.)
Mereka kemudian berkumpul di Mahsyar; sebuah padang luas yang tanahnya putih bak pasir di pinggir pantai, datar tanpa bukit dan lubang. Tak ada bangunan ataupun bendera yang menunjukkan pemilikan. Al-Ghazali berkata, “Janganlah engkau mengira bahawa tanah itu seperti tanah di dunia ini. Tidak ada kesamaan antara keduanya melainkan namanya sahaja.”
Ibn Mas’ud berkata, “Tanah pada hari itu semuanya (dipenuhi) api, dan syurga di seberangnya telah terlihat bersama para bidadari dan cawan-cawan minumannya.” (Diriwayatkan oleh Imam Waki’ dalam kitab “Al-Zuhd”.)
2. Keringat (Peluh).
Bayangkan jutaan manusia sejak zaman Nabi Adam a.s hingga generasi terakhir berkumpul dan bersesak-sesakan. Di bawah sinar matahari yang sangat panas, tanah yang membara, ditambah lagi suasana hati yang dipenuhi ketakutan, pada saat itu tubuh manusia basah dengan keringat. Dalam hadis Muslim dari Al-Miqdad bin Al-Aswad, Nabi SAW. bersabda, “Pada hari kiamat matahari didekatkan kepada manusia sejarak satu batu. Maka semua manusia tenggelam di dalam keringatnya sesuai dengan amal perbuatannya (di dunia). Sebahagian mereka tenggelam hingga ke mata kaki, sebahagian yang lain hingga ke pinggangnya dan sebahagian yang lain hingga ke mulutnya.”
Imam Ibn Abi Jamrah dalam Syarh Sahih Al-Bukhari berkata, “Manusia yang paling terseksa dengan keringatnya ini adalah orang-orang kafir, kemudian (Muslim) pelaku dosa-dosa besar, dan seterusnya.”
Imam Al-Ghazali berkata dalam Ihyak Ulumiddin , “Ketahuilah setiap titis keringat yang tidak pernah dikeluarkan dalam bekerja di jalan Allah, dalam haji, jihad, puasa, tahajud, membantu Muslim atau beramar makruf nahi munkar, maka keringat itu akan dikeluarkan oleh rasa malu dan takut pada hari kiamat nanti.”
3. Balasan Amal sebelum Hisab.
Singkat kata, setiap orang pada hari kebangkitan ini merasa sangat terseksa jauh sebelum mereka dihisab. Setiap orang merasakan sangat haus, lapar, penat, takut, sedih, bimbang stres dan berbagai kesusahan zahir dan batin serta lain-lain yang belum dapat kita bayangkan pada saat ini. Mereka terus dalam keadaan itu bertahun-tahun lamanya hingga Allah berkenan memulakan proses hisab dan penghitungan amal. Al-Ghazali berkata, “Fikirkanlah suasana panjang dan beratnya penungguan hari itu agar dengan itu terasa ringan bagimu dalam bersabar meninggalkan maksiat sepanjang hidupmu yang singkat ini.”
Pada hari itu, sekecil apa pun amal kebaikan yang pernah dilakukan seseorang di dunia sangat berharga untuk melepaskan sebahagian dari seksaan yang dideritanya ini. Rasulullah SAW. bersabda, “Barang siapa yang melepaskan seorang mukmin dari kesusahan, maka Allah akan melepaskan darinya satu daripada kesusahan yang terdapat pada hari kiamat.” (Hadis Sahih Riwayat Muslim dari Abu Hurairah).
Daripada Abu Qatadah bahawa Nabi SAW. bersabda, “Barang siapa yang menginginkan agar Allah menyelamatkannya daripada kesusahan (yang dialami) pada hari Kiamat, maka bantulah orang yang dalam kesusahan, atau kurangilah kesusahannya.” (Hadis Sahih Riwayat Muslim).
Daripada ‘Uqbah bin ‘Amir bahawa Nabi SAW. bersabda, “Seseorang akan berteduh di bawah naungan sedekahnya hingga waktu pengadilan (hisab) tiba.” Diriwayatkan oleh Imam Ahmad di “Musnad”-nya.
Al-Hafiz Ibn Abi Al-Dunya meriwayatkan daripada Ibn Mas’ud, “Semua manusia dibangkitkan pada hari kiamat dalam keadaan telanjang, sangat lapar, sangat haus dan sangat penat. Barang siapa yang pernah memberikan pakaian kerana Allah, maka Allah akan memberinya pakaian. Barang siapa yang pernah memberi makan kerana Allah, maka Allah akan memberinya makanan. Barang siapa yang pernah memberi minum kerana Allah, maka Allah akan memberinya minuman. Dan barang siapa yang pernah memaafkan kerana Allah, maka Allah akan memaafkannya.”
Ulama tabiin kenamaan di kota Mekah, Sufyan bin ‘Uyainah, berkata, “Tidak ada nikmat yang Allah berikan kepada hamba-Nya melebihi kebesaran kalimat tauhid: La ilaha illallah. Sebab kalimat ini di akhirat ibarat air sejuk di dunia.” Diceritakan oleh Imam Al-Hafiz Jamaluddin Al-Mizzi dalam Tahdzib Al-Kamal fi Asma Al-Rijal.
4. Di bawah Naungan Allah SWT
Sementara itu, apabila kebanyakan manusia dalam kesusahan, terdapat orang-orang tertentu yang seolah-olah tidak mengalami sebarang seksaan apa pun. Mereka adalah orang-orang yang di dunia telah mengalami kesusahan sekejap demi menjaga agama dan prinsipnya, ketika kebanyakan manusia pada saat itu menikmati keseronokan hawa nafsunya.
Rasulullah SAW bercerita tentang mereka, “Tujuh golongan yang berada di bawah naungan Allah ketika tidak ada naungan selain naungan-Nya; pemimpin yang adil, pemuda yang tubuhnya sentiasa menyembah Allah, seseorang yang hatinya terpaut kepada masjid jika ia keluar hingga kembali semula, dua orang yang saling mencintai kerana Allah; mereka berjumpa dan berpisah kerana-Nya, seseorang yang mengingat Allah dalam keadaan sendirian hingga meneteskan air mata, seorang laki-laki yang dirayu oleh wanita cantik dan terhormat namun menolaknya dengan berkata: 'aku takut kepada Allah', dan seseorang yang bersedekah dengan sembunyi-sembunyi hingga tangan kirinya tidak tahu apa yang diberikan tangan kanannya.” (Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim)
Hadis sahih yang diriwayatkan al-Bukhari dan Muslim ini mengandung keutamaan luar biasa untuk orang-orang yang memiliki salah satu, apalagi lebih, dari tujuh sifat ini. Iaitu adil, menjaga kebersihan diri sejak muda, sangat mencintai masjid, cinta kerana Allah, mengingat Allah dalam keadaan sendirian, menjaga diri daripada zina, dan bersedekah tanpa mengharap sembarang pujian ataupun balasan.
Imam ahli hadis terbesar di Andalusia Al-Hafiz Ibn Abdil Bar dalam dua kitabnya Al-Tamhid dan Al-Istizkar mentakwil kalimat “naungan Allah” yang disebutkan dalam hadis ini dengan “rahmat Allah.” Sebab mustahil Allah SWT. memiliki bayangan hingga manusia dapat berteduh di bawahnya.
Ahli hadis yang dikenal dengan gelaran Hafiz Al-Maghrib ini selanjutnya berkata, “Barang siapa yang berada di bawah naungan Allah, maka ia selamat dari kengerian hari kebangkitan dan segala sesuatu yang tengah menimpa manusia lain pada saat itu seperti rasa khuatir, stres dan (seksaan) keringat.”
5. Wasilah: Syafaat Terbesar
Setelah sekian lama berdiri di Padang Mahsyar yang penuh derita itu, semua manusia sudah tidak mampu lagi menunggu. Mereka segera mendatangi nabi-nabi kekasih Allah SWT agar mereka diperkenankan permintaan bagi Allah SWT memulai hisab. Namun semua nabi-nabi, mulai dari Nabi Adam a.s hingga Nabi Isa a.s, tidak ada yang berani mengabulkan permintaan itu. Mereka semua terlalu sibuk memikirkan kesalahan yang pernah mereka lakukan sehingga malu untuk meminta kepada Allah SWT pada hari yang sangat menakutkan itu.
Para nabi dan rasul kemudian mengarahkan semua manusia supaya menemui kekasih Allah SWT, pemilik wasilah dan syafaat terbesar, Baginda Muhammad SAW. Semua manusia kemudian melaksanakan anjuran tersebut. Imam al-Bukhari dan Muslim meriwayatkan bahawa Baginda segera berjalan ke arah Arasy lalu bersujud dan memuji Allah SWT. dengan puja-pujian yang belum pernah baginda ucapkan sebelumnya. Allah SWT. lalu berfirman, “Wahai Muhammad, angkat kepalamu. Mintalah, Aku akan mengabulkan.” Rasulullah SAW. segera meminta untuk dimulai hisab.
Allah segera menurunkan perintahnya kepada semua malaikat, maka hisab yang sangat menentukan itu segera dimulakan.
No comments:
Post a Comment