Assalamualikum ustaz,,bagaimana hukumnya dengan bisnis MLM (produk kecantikan) dengan merekrut orang lain yang sekarang sedang marak banyak sekali diikuti oleh ibu-ibu dengan adanya sistem tutup point untuk menaiki tangga kesuksesan?
- Al Bilqi.
Jawapan :
Waalakaumussalam Al Bilqi ulama Islam masa kini telah membuat analisa dan kajian mendalam terhadap sistem Multy Level Marketing (MLM) , hasil kajian terdapat unsur-unsur judi, riba, gharar dan penindasan. Jika syarikat MLM tersebut tidak ada jawatankuasa syariah maka perniagaan tersebut termasuk di dalam katageri haram atau syubhat. Oleh itu sebaik-baiknya tinggalkanlah perniagaan tersebut dan carilah perniagaan yang halal dan tidak ada keraguan.
Keputusan Majma Fiqh Sedunia ?
Kesatuan Fiqh Sedunia (Majma' Fiqh Islami) pernah mengeluarkan fatwa ke atas satu bentuk perniagaan MLM jenama PT Biznas yang disifatkan sebagai haram kerana ia adalah salah satu bentuk perjudian. Selain itu, keputusan itu juga menafikan bahawa komisyen yang digunakan adalah komisyen atau upah ‘brokerage' sebagaimana didakwa. (Rujuk keputusan nombor 3/24, 17 Julai 2003).
Selain itu, Syeikh Salim Al-Hilali pernah mengeluarkan fatwa pengharaman dengan katanya : "Banyak pertanyaan berkenaan perniagaan yang diminati ramai. Yang secara umum gambarannya adalah mengikuti kaedah piramid dalam sistem pemasarannya, dengan cara setiap anggota harus mencari ahli-ahli baru dan demikian selanjutnya. Setiap anggota membayar yuran pada syarikat dengan jumlah tertentu dengan angan-angan mendapat bonus, semakin banyak anggota dan memasarkan produknya maka akan semakin banyak bonus yang dijanjikan. Sebenarnya kebanyakan anggota MLM yang menyertai cara ini adalah hasil motivasi bonus yang dijanjikan tersebut dengan harapan agar cepat kaya dalam waktu yang sesingkat mungkin, padahal ia langsung tidak menginginkan produknya.
Perniagaan jenis ini adalah perjudian murni, kerana beberapa sebab berikut, iaitu:
1. Sebenarnya anggota MLM ini tidak mahukan produknya, akan tetapi tujuan utama mereka adalah menyertai rangkaian piramid bagi mendapatkan kekayaan cepat apabila setiap ahli baru membayar yuran.
2. Harga produk yang dibeli sebenarnya tidak sampai 30% dari wang yang dibayarkan pada syarikat MLM.
3. Tujuan perusahaan adalah membangun jaringan individu secara berkesinambungan. Yang mana ini akan menguntungkan anggota yang berada pada level atas (Upline) sedangkan level bawah (downline) selalu memberikan nilai point pada yang berada dilevel atas mereka.
Justeru, amat tipis untuk mencari MLM yang tidak tergolong dalam item-item salah yang di sebutkan di atas, malah di sarankan agar pengamal-pengamal jualan amanah saham dan Takaful secara wakil untuk lebih berhati-hati agar tidak terjerumus dalam bab MLM. Bagaimanapun, jika anda masih ingin mendakwa halalnya MLM ini, di sarankan agar pengamal MLM memastikan asas minima Syariah berikut dapat dipatuhi :-
1. Produk MLM ini mestilah dibeli dengan tujuan yang sebenarnya (seperti produk yang benar-benar bermanfaat dan dibangunkan dengan serius seperti ubat-ubatan berkualiti, unik dan lainnya). Justeru, produk MLM yang kabur kualiti dan kegunaannya tidaklah dibenarkan kerana ia hanyalah bertujuan untuk mengabui dalam undang-undang dan hukum Syariah, ia tiadalah halal di sisi Syariah. Justeru, kekuatan MLM itu ialah kepada produknya yang bermutu dan bukan kepada objektif jangka pendek mengumpul dana (modal).
2. Produknya bukan emas dan perak yang boleh dijual beli secara tangguh. Ini kerana penjualan barangan emas secara tangguh adalah Riba jenis Nasiah.
3. Komisyen yang diberikan kepada ahli untuk setiap penjual dan ahli bawahannya mestilah jelas. Tiada komisyen tanpa usaha, ini bermakna orang atas hanya berhak mendapat komisyen dari ahli bawahan yang dibantunya sahaja.
4. Keuntungan dan komisyen bukan berdasarkan ‘kepala' atau ahli yang ditaja, tetapi adalah berdasarkan nilai produk yang berjaya di jualnya. Ini diperlukan bagi membuktikan ia menumpukan kepada perniagaan penjualan produk dan perkhidmatan dan bukannya permainan wang (money game).
5. Tidak diwajibkan bagi si ahli membuat belian sendiri dalam jumlah tertentu bagi memperolehi komsiyen dari orang bawahannya. Ini kerana dibimbangi ia mirip paksaan belian. Namun jika syarikat meletakkan syarat JUALAN MINIMA untuk memperolehi komisyen kumpulan dan sebagainya, ia mungkin dibenarkan dengan syarat ia dibuat atas asas ju'alah. Untuk itu, syarat dan rukun jua'alah mestilah dipastikan sempurna.
6. Setiap ‘upline' atau orang di sebelah atas mestilah menaruh usaha atas jualan orang bawahannya, seperti mengadakan perjumpaan taklimat, motivasi dan teknik berkempen secara terancang seperti sebuah syarikat yang pelbagai ahlinya. Ia perlu bagi melayakkannya menerima komisyen itu dari sudut Syariah, jika tidak adalah dibimbangi ia akan terjerumus kepada keraguan ‘syubhah'. Ini kerana konsep niaga dalam Islam tidak membenarkan suatu keuntungan dari sesuatu perniagaan yang diperolehi tanpa usaha. Justeru, sedikit usaha perlu dicurahkan bagi menjadi sebab haknya ke atas komisyen. Perlu diingat, kebanyakan ahli di kaki yang 10 ke bawah, mungkin tidak mengenalinya lantaran ia dilantik oleh orang bawahannya yang kesembilan. Jika tidak, apakah haknya untuk mendapat komisyen yang demikian berangkai dan begitu jauh ?.
7. Tidak menggunakan skim piramid iaitu skim siapa masuk dulu akan untung selamanya. Manakala hak mereka yang masuk kemudian akan berkurangan. Justeru, plan pemasaran mestilah memberikan hak kepada semua, malah orang bawahan mampu mendapat keuntungan lebih dari orang atasannya, apabila ia mampu menjual dengan lebih hebat.
8. Mempersembahkan system komisyen dan bonus yang telus dan boleh difahami dan dipantau oleh ahli dengan jelas. Ia bagi mengelakkan segala jenis penipuan.
9. Menstruktur plan pemasaran di anatara ahli dan orang bawahannya secara musyarakah iaitu perkongsian untung dan rugi berdasarkan modal masing-masing dengan nisbah pembahagian keuntungan yang ditetapkan di peringkat awal lagi.
Di akhir ulasan tulisan Ustaz Zaharuddin berkata : "Saya tahu bahawa hukum MLM ini masih terbuka untuk perbincangan, malah Syeikh Dr Abd Sattar Abu Ghuddah ketika perbincangan dengan beliau mengakui ini isu yang agak baru baginya. Benar, amat sukar ditemui tulisan para ulama Islam dari Timur Tengah berkenaan hal MLM ini, disebabkan MLM belum masuk ke pasaran negara Arab dengan meluas. Justeru, menjadi tanggungjawab para ilmuan Syariah Asia Tenggara untuk membantu masyarakat untuk mengetahui pandangan Syariah tentang MLM ini.
Tulisan ringkas saya hanyalah pandangan awal bagi memberi peringatan bahawa dengan sekadar pandangan, kelihatan begitu banyak keraguan boleh muncul dalam perniagaan MLM ini. Tidak perlulah pembaca merasa marah dan benci dengan tulisan ini. Ini sekadar nasihat bagi mereka yang mengambil berat tentang pendapatan serta memikirkan barzakh dan akhirat mereka yang kekal abadi. Wallahu ‘alam."
Soalan no. 92.
Assalamualikum sahabat...mohon sesiapa yang tahu adakah benar hadis ni semasa azan kalau kita tak bangun kecuali sakit menyebabkan jenazah kita berat dan tak boleh sebut kalimah tauhid
-Nazri Ibrahim
Jawapan :
Waalakaumussalam Nazri Ibrahim hadis ayng menyatakan jika dengar azan kita tak bangun kecuali sakit menyebabkan jenazah kita berat dan tak boleh sebut kalimah tauhid adalah hadis tak sahih (samaada dhaif atau palsu) tak boleh di sebarkan.Orang yang mengatakan tidak boleh bercakap-cakap ketika azan mungkin menggunakan hadis:
"Hendaklah kamu mendiamkan diri ketika azan, jika tidak Allahakan kelukan lidahnya ketika maut menghampirinya.”
Berkenaan Hadis di atas ianya adalah TIDAK SAHIH (samada DHAIF atau PALSU), ini kerana bukan sahaja ianya tidak diriwayatkan dalam mana-mana kitab-kitab matan hadis dan takhrij, malah hadis ini bertentangan dengan dalil-dalil Sahih yang menyebut bahawa Baginda SAW dan para Sahabat pernah bercakap-cakap ketika azan.
Imam Bukhari yang merupakan pakar dan imam mujtahid hadis yang juga merupakan seorang yang faqih dan mujtahid dalam bidang fiqh ada meletakkan bab ‘’Berkata-kata ketika (dalam) Azan’’ dalam kitab Sahihnya. Contohnya:
“Sulaiman bin Shurad berbincang-bincang (berkata-kata) sewaku ia mengumandangkan azan” (Sahih Bukhari)
Dalam riwayat lain,
“Mereka dahulu berbincang-bincang pada hari Jum’at dan Umar duduk di atas mimbar. Jika muadzin selesai adzan, maka Umar bangun dan tak seorangpun berbicara”. [HR Asy Syafi’i dalam Al Um, dan dishahihkan An Nawawi, sebagaimana dijelaskan Albani dalam Tamamul Minnah, hlm. 339]
Hukum bercakap-cakap/berbual-bual ketika azan
Para fuqaha’ berselisih pendapat:
1) Dibolehkan dan Tiada Masalah: Yang berpendapat bahawa ianya dibolehkan (tiada masalah) adalah al-Hasan , al-Awzaie, al-Bukhari dan lain-lain.
2) Makruh tetapi dibolehkan jika untuk maslahah: Yang berpendapat bahawa ianya makruh adalah Ibn Sirin, al-Sya’bi, Abu Hanifah, Malik, al-Thauri, Syafie. Namun demikian sebahagian mereka mengecualikan dan berpendapat jika percakapan itu untuk maslahah maka ianya tidak makruh (iaitu seperti menjawab salam, menjawab bersin, menyuruh kebaikan dan mencegah mungkar dan sebagainya) sebagaimana kata Ishaq ‘’sekiranya untuk maslahah seperti menjawab salam dan menyuruh kepada kebaikan maka ianya tidak makruh…”.
3) Makruh ketika Iqamah dan tidak makruh ketika Azan: Dan ada juga fuqaha’ yang berpendapat makruh bercakap-cakap ketika iqamah tetapi tidak makruh (dibolehkan berkata-kata) ketika azan, dan pendapat ini masyhur pada Imam Ahmad. (lebih lanjut - rujuk Fathul Bari syarah Sahih Bukhari oleh Ibn Rajab al-Hanbali, jilid 4, m/s 224, bab ‘’berkata-kata ketika azan’’)
Pendapat yang terpilih adalah pendapat yang pertama iaitu dibolehkan berkata-kata ketika azan selama mana menjaga adab-adab ketika mendengar azan, kerana tiada dalil yang jelas dan kuat menyatakan ianya tertegah.
Kita dapat lihat di sini, tiada para fuqaha’ mengatakan yang haram berbual-bual ketika azan dikumandangkan.
Hukum menjawab azan
Imam as-Son'ani dalam Subulas Salam menyebut:
"Dan telah berbeza pendapat (di kalangan para ulama) tantang kewajipan menjawab azan…. Jumhur ulama' berpendapat tidak diwajibkan. Mereka berdalilkan dengan satu perbuatan Nabi saw suatu ketika baginda mendengar tukang azan melaungkan takbir, baginda bersabda : "(kamu berada) atas Fitrah." ketika baginda mendengar syahadah, baginda bersabda : "Kamu selamat daripada neraka." (Hadith Riwayat Imam Muslim, Kitab Solat, hadis no. 575). Jumhur Ulama berkata : "Jika menjawab azan itu wajib, sudah pasti Nabi saw akan menyahut azan tersebut sepertimana yang dilaungkan oleh muazzin. Maka apabila (terdapat perbuatan Nabi yang tidak menyahud azan seperti laungan muazzin) menjadi tanda bahawasanya arahan (menjawab azan seperti hadith dari Abi Sa'id) menunjukkan kepada sunat atau istihab..." (rujuk Subulas Salam, as-Son’ani, bab ‘’apa yang dikata pabila mendengar azan’’, jilid 1, m/s 428)
Soalan no. 93
Assalamulaikum, terima kasih ustaz kerana menerima saya sebagai ahli dalam group ini. Saya hendak minta pencerahan dari ustaz tentang dua perkara:
1. Iktikad dan amalan Sunni dan Syiah
2. Adakah betul pendapat yang menggatakan bahwa perbedaan antara sunni dan syiah hanya digembar-gemburkan oleh musuh Islam untuk tujuan memecah umat Islam itu sendiri.
Jawapan :
Waalakaumussalam Mohd Salim : Jelas terdapat perbezaan yang besar seperti langit dengan bumi perbandingan akidah Ahlis Sunah Waj Jamaah dengan akidah Syiah.
Ahli Sunah Waljamaah atau Ahlu al-Sunnah wa al-Jamaah ( أهل السنة والجماعة) atau lebih sering disingkat Ahli Sunah atau Ahlu al-Sunnah (أهل السنة) atau Sunni. Ahli Sunah ialah mereka yang sentiasa tegak di atas Islam berdasarkan Al-Quran dan hadis yang sahih dengan pemahaman para sahabat, tabiin, dan tabiut tabiin.
Perlu dijelaskan di sini bahawa Ahli Sunah Waljamaah berbeza dengan Syiah darisegi akidah, ibadah, feqah, hukum hakam dan perjuangan . Syiah terkeluar daripada Islam termasuk bermacam-macam ajaran sesat yang telah difatwakan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan.
Ahli Sunah ialah orang-orang yang mengikuti sunah dan berpegang teguh dengannya dalam semua perkara yang di atasnya Rasulullah berada dan juga para sahabatnya. Oleh sebab itu, Ahli Sunah yang sebenarnya ialah para sahabat Rasulullah Sallallahualaihiwasallam dan orang-orang yang mengikuti mereka hingga ke hari kiamat.
Sejarah pemikiran dalam dunia Islam wujud pelbagai fahaman dan idealogi. Oleh kerana sebahagian umat Islam tidak mendalami ilmu akidah Islam berdasarkan sistem Aqidah Ahli Sunnah Wal Jama’ah (Al-Asya’irah dan Al-Maturidiyah) maka benteng tidak dapat dikukuhkan daripada menghalang fahaman songsang menyirap masuk dalam umum masyarakat Islam.
Tidak cukup umat Islam mengahadapi dengan masaalah fahaman lain yang dinilai secara kajian ia menganggu-gugat perpaduan umat Islam di Malaysia wujud satu lagi fahaman yang sesat juga menganggu kekuatan umat Islam iaitu fahaman Syiah .
Fahaman Syiah ini nampak bahayanya dan ia mampu merosakkan segala kesatuan umat Islam. Umat Islam perlu menguatkan diri dengan ilmu akidah sebenar dan menjauhi segala unsur Syiah dan ajaran-ajaran sesat yang lain dan idelogi sesat seperti fahama sosialis, kapitalis, nationalis, liberal, pluralisme, anti-hadis dan sebagainya. Maka kita wajib mengenal akida, konsep tauhid yang sebenarnya dan memahami serta mengikut fahaman sebenar Ahli Sunnah Wal Jamaah untuk terselamat di dunia dan akhirat.
Terdapat 17 doktrin ajaran Syiah sesat dan menyesatkan :
Terdapat 17 doktrin atau ajaran Syi’ah yang tersembunyi dari kaum muslimin terutama dari golongan ahli sunni (Ahli Sunnah Wal Jammah) sebagai bahagian dari pengamalan doktrin taqiyah(menyembunyikan Syi’ahnya).
Ketujuh belas doktrin rahsia ini terdapat dalam kitab-kitab suci Syi’ah seperti kitab Usuhulu Kaafi dan Rijalul Kashi. Ajaran ini juga bertangung-jawab dalam mengubah keaslian dan kesucian Qalamuallah Al Quran ul karim.
Berikut adalah antara doktrin-doktrin yang sesat lagi menyesatkan :
1. Dunia dengan seluruh isinya adalah milik para imam Syi’ah. Mereka akan memberikan dunia ini kepada siapa yang dikehendaki dan mencabutnya dari siapa yang dikehendaki(Ushulul Kaafi, hal.259, Al-Kulaini, cet. India).
Jelas Doktrin semacam ini bertentangan dengan firman Allah SWT QS: Al-A’raf (7) ayat 128,“Sesungguhnya bumi adalah milik Allah, Dia dikaruniakan kepada siapa yang Dia kehendaki”.
Kepercayaan Syi’ah diatas menunjukkan penyetaraan kekuasaan para imam Syi’ah dengan Allah dan doktrin ini merupakan aqidah syirik.
2. Ali bin Abi Thalib yang diklaim sebagai imam Syi’ah yang pertama dinyatakan sebagai dzat yang pertama dan terakhir, yang dhahir dan yang bathin sebagaimana termaktub dalam surat Al-Hadid, 57: 3 (Rijalul Kashi hal. 138).
Doktrin semacam ini jelas merupakan kekafiran Syi’ah yang berdusta atas nama Khalifah Ali bin Abi Thalib. Dengan doktrin semacam ini Syi’ah menempatkan Ali sebagai Tuhan. Dan hal ini sudah pasti merupakan tipu daya Syi’ah terhadap kaum muslimin dan kesucian aqidahnya.
3. Para imam Syi’ah merupakan wajah Allah, mata Allah dan tangan-tangan Allah yang membawa rahmat bagi para hamba Allah (Ushulul Kaafi, hal. 83).
4. Amirul Mukminin Ali bin Abi Thalib oleh Syi’ah dikatakan menjadi wakil Allah dalam menentukan surga dan neraka, memperoleh sesuatu yang tidak diperoleh oleh manusia sebelumnya, mengetahui yang baik dan yang buruk, mengetahui segala sesuatu secara rinci yang pernah terjadi dahulu maupun yang ghaib (Ushulul Kaafi, hal. 84).
5. Keinginan para imam Syi’ah adalah keinginan Allah juga (Ushulul Kaafi, hal. 278).
6. Para imam Syi’ah mengetahui kapan datang ajalnya dan mereka sendiri yang menentukan saat kematiannya kerana bila imam tidak mengetahui hal-hal semacam itu maka ia tidak berhak menjadi imam (Ushulul Kaafi, hal. 158).
7. Para imam Syi’ah mengetahui apapun yang tersembunyi dan dapat mengetahui dan menjawab apa saja bila kita bertanya kepada mereka kerana mereka mengetahui hal ghaib sebagaimana yang Allah ketahui (Ushulul Kaafi, hal. 193).
8. Allah itu bersifat bada’ yaitu baru mengetahui sesuatu bila sudah terjadi. Akan tetapi para imam Syi’ah telah mengetahui lebih dahulu hal yang belum terjadi (Ushulul Kaafi, hal. 40). Menurut Al-Kulaini (ulama besar ahli hadits Syi’ah), Bahawa Allah tidak mengetahui bahawa Husein bin Ali akan mati terbunuh. Menurut mereka Tuhan pada mulanya tidak tahu kerana itu Tuhan membuat ketetapan baru sesuai dengan kondisi yang ada. Akan tetapi imam Syi’ah telah mengetahui apa yang akan terjadi. Oleh sebab itu menurut doktrin Syi’ah Allah bersifat bada’ (Ushulul Kaafi, hal. 232).
9. Para imam Syi’ah merupakan gudang ilmu Allah dan juga penerjemah ilmu Allah. Para imam Syi’ah bersifat Ma’sum (Bersih dari kesalahan dan tidak pernah lupa apalagi berbuat Dosa). Allah menyuruh manusia untuk mentaati imam Syi’ah, tidak boleh mengingkarinya dan mereka menjadi hujjah (Argumentasi Kebenaran) Allah atas langit dan bumi (Ushulul Kaafi, hal. 165).
10. Para imam Syi’ah sama dengan Rasulullah Saw (Ibid).
11. Yang dimaksud para imam Syi’ah adalah Ali bin Abi Thalib, Husein bin Ali, Ali bin Husein, Hassan bin Ali dan Muhammad bin Ali (Ushulul Kaafi, hal. 109)
12. Al-Qur’an yang ada sekarang telah berubah, dikurangi dan ditambah (Ushulul Kaafi, hal. 670). Salah satu contoh ayat Al-Qur’an yang dikurangi dari aslinya yaitu ayat Al-Qur’an An-Nisa’: 47, menurut versi Syi’ah berbunyi: “Ya ayyuhalladziina uutul kitaaba aaminuu bimaa nazzalnaa fie ‘Aliyyin nuuran mubiinan”. (Fashlul Khitab, hal. 180).
13. Menurut Syi’ah, Al-Qur’an yang dibawa Jibril kepada Nabi Muhammad ada 17 ribu ayat, namun yang tersisa sekarang hanya 6660 ayat (Ushulul Kaafi, hal. 671).
14. Menyatakan bahawa Abu Bakar, Umar, Utsman bin Affan, Muawiyah, Aisyah, Hafshah, Hindun, dan Ummul Hakam adalah makhluk yang paling buruk di muka bumi, mereka ini adalah musuh-musuh Allah. Siapa yang tidak memusuhi mereka, maka tidaklah sempurna imannya kepada Allah, Rasul-Nya dan imam-imam Syi’ah (Haqqul Yaqin, hal. 519 oleh Muhammad Baqir Al-Majlisi).
15. Menghalalkan nikah Mut’ah, bahkan menurut doktrin Syi’ah orang yang melakukan kahwin mut’ah 4 kali darajatnya lebih tinggi dari Nabi Muhammad Saw. (Tafsir Minhajush Shadiqin, hal. 356, oleh Mullah Fathullah Kassani).
16. Menghalalkan saling tukar-menukar budak perempuan untuk disetubuhi kepada sesama temannya. Kata mereka, imam Ja’far berkata kepada temannya: “Wahai Muhammad, kumpulilah budakku ini sesuka hatimu. Jika engkau sudah tidak suka kembalikan lagi kepadaku.” (Al-Istibshar III, hal. 136, oleh Abu Ja’far Muhammad Hasan At-Thusi).
17. Rasulullah dan para sahabat akan dibangkitkan sebelum hari kiamat. Imam Mahdi sebelum hari kiamat akan datang dan dia membongkar kuburan Abu Bakar dan Umar yang ada didekat kuburan Rasulullah. Setelah dihidupkan maka kedua orang ini akan disalib (Haqqul Yaqin, hal. 360, oleh Mullah Muhammad Baqir al-Majlisi).
Kesemua 17 doktrin Syi’ah di atas, apakah boleh dianggap sebagai aqidah Islam sebagaimana dibawa oleh Rasulullah SAW. dan dipegang teguh oleh para Sahabat serta kaum Muslimin yang hidup sejak zaman Tabi’in hingga sekarang?
Adakah orang masih percaya bahwa Syi’ah itu bagian dari umat Islam?
Menurut Imam Malik dan Imam Ahmad, barangsiapa yang tidak MENGKAFIRKAN aqidah Syi’ah ini, maka dia termasuk Kafir.
Semua kitab tersebut diatas adalah kitab-kitab induk atau rujukan pokok kaum Syi’ah yang posisinya seperti halnya kitab-kitab hadits Imam Bukhari, Muslim, Ahmad bin Hambal, Nasa’i, Tirmidzi, Abu Daud, dan Ibnu Majah bagi kaum Muslimin.
Oleh itu dakwaan Syi’ah bahawa perbezaan dengan ahli sunah wal jammah adalah masaalah kecil adalah dakwaan dusta belaka. Jelas aqidah Syiah telah terkeluar daripada aqidah Islam yang sebenarnya yang terdapat dalam al-Quran dan diajarkan oleh Rasulullah SAW.
Perbezaan di antara Sunni dan Syiah adalah perbezaan besar yang melibatkan kerosakkan akidah, syariat, hukum hakam dan sisterm munakahad dan muamalat. Syiah menganggap semua para imam mereka maksum (tak buat dosa) dan Syiah menghalalkan nikah mut'ah sedangkan dalam fahaman Ahli Sunnah Wal Jemaah maka nikah mut'ah sudah di mansuhkan. (siapa yang buat nikah mut'ah adalah mereka berzina). Syiah mengkafirkan para sahabat termasuk Saidina Abu Bakar, Umar dan Usman. Dan Syiah mencipta ratusan ribu hadis palsu yang terdapat di dalam seluruh dunia. Jika kita lihat 17 doktrin yang ada di dalam kefahaman ajaran Syiah jelas sesat dan menyesatkan.
Soalan no. 94
Bismillahirrahmanirrahim. Assalaamu'alaikum Warahmatullaahi Wabarakaatuh
Mohon pencerahan.
- Mohd Zuki Seman
Jawapan :
Waalakaumussalam warah matullahi wabarakatuh : Ganjaran bagi lelaki beriman dan wanita beriman
Maha Besar Allah yang Maha Adil, telah menjelaskan dalam mukjizat yang dianugerahkan kepada kekasihnya. Muhammad SAW ganjaran kepada lelaki dan wanita beriman.
Maksud Firman Yang Maha Pemurah, Penyayang dan Adil:
“Allah menjanjikan kepada oang-orang mukmin laki-laki dan perempuan syurga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, mereka kekal di dalamnya, dan tempat yang baik di syurga ‘Adn. Dan keredhaan Allah lebih besar. Itulah kemenangan yang agung.” (Surah At Taubah ayat 72)
“Sesungguhnya laki-laki dan perempuan yang muslim, laki-laki dan perempuan yang mukmin, laki-laki dan perempuan yang tetap dalam ketaatan, laki-laki dan perempuan yang benar, laki-laki dan perempuan yang sabar, laki-laki dan perempuan yang khusyu’, laki-laki dan perempuan yang bersedekah, laki-laki dan perempuan yang memelihara kehormatannya, laki-laki dan perempuan yang banyak menyebut (nama) Allah, Allah telah menyediakan untuk mereka ampunan dan pahala yang besar.” (Surah Al Ahzab ayat 35)
Tidak ada ganjaran yang dilebihkan kepada lelaki beriman berbanding wanita beriman. Ampunan dan pahala yang besar adalah jelas diperuntukkan kepada kedua-dua pihak lelaki dan wanita yang beriman, yang tetap dalam ketaatan, yang sabar, yang khusyu’, yang bersedekah, yang memelihara kehormatan dan yang banyak menyebut nama Allah.
Ganjaran syurga ’Adn, ampunan dan pahala ini adalah keputusan muktamad yang telah ditentukan Yang Empunya hak mutlak ke atas syurga ‘Adn, keampunan dan pahala itu sendiri. Hak dan keputusan ini tidak mampu dipersoalkan oleh mana-mana pihak pun kerana ianya adalah milik Allah semata-mata. Tidak ada kuasa lain yang mempunyai sedikit hak pun untuk mempertikaikannya.
Inilah hak seorang insan di sisi Allah. Beginilah Allah telah menentukan hak seorang wanita beriman,tidak kira ia seorang wanita yang telah berkahwin maupun wanita yang tidak berkahwin atau bujang.
Khusus buat wanita bujang – berita gembira yang dikhabarkan kekasih Yang Maha Pengasih
Firman Allah dalam kitab terakhir, Al Quran, melalui Rasul terakhir, yang tidak akan berubah selama-lamanya telah menyatakan sejelas-jelasnya kedudukan dan ganjaran kepada setiap lelaki dan wanita beriman, sama ada berpasangan maupun bujang. Walaupun begitu khusus bagi wanita bujang, umat Islam telah dipesan dan diingatkan oleh junjungan besar SAW. melalui hadis Al Bukhari ini.
Diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a., daripada Nabi SAW., sabdanya bermaksud: “Orang yang berusaha membantu wanita yang tidak bersuami dan orang miskin, adalah seperti orang yang berjuang di jalan Allah.” Abdullah bin Maslamah al Qa’nabi berkata: “Saya rasa Malik berkata: “...seperti orang yang mendirikan sembahyang malam tanpa rasa lemah, dan orang yang berpuasa tanpa berbuka.” (Hadis diriwayatkan oleh Al Bukhari)
Seorang yang berjuang di jalan Allah adalah pejuang Allah. Orang yang membantu wanita yang tidak bersuami adalah seperti orang yang berjuang di jalan Allah. Perumpamaan yang diriwayatkan daripada Imam Malik pula meletakkan orang yang membantu wanita tidak bersuami ini seperti orang yang mendirikan solat malam tanpa rasa lemah dan yang berpuasa tanpa berbuka.
Inilah berita gembira kepada wanita yang tidak bersuami yang telah dikhabarkan oleh kekasih Allah, junjungan besar Muhammad s.a.w. Inilah pesanan yang telah ditinggalkan baginda kepada umat Islam supaya sentiasa menjaga kebajikan wanita yang tidak bersuami. Pesanan ini juga jelas menunjukkan wanita tidak bersuami adalah golongan yang mendapat keprihatinan khusus daripada manusia paling utama kedudukannya di sisi Allah SWT.
Motivasi yang telah diberikan kepada masyarakat Islam supaya sentiasa prihatin dan memberi bantuan terhadap wanita bujang ini adalah hadiah besar buat wanita bujang yang telah dimaktubkan dalam Islam.
Wanita bujang terbaik dalam sejarah
Satu contoh wanita bujang terbaik dalam sejarah dunia adalah Maryam binti Imran. Beliau telah sentiasa menjaga kesucian dirinya, sentiasa taat mengerjakan ibadah dan mengabdikan diri hanya kepada Allah. Apabila beliau ditakdirkan hamil tanpa suami, beliau ditohmah dengan berbagai fitnah. Dugaan seberat ini juga tidak menjadikan beliau hilang kesabaran menghadapi ujian. Beliau menerima dugaan ini dengan tetap menyerahkan dirinya kepada Allah dan yakin akan ketentuan Penciptanya. Keyakinan dan kekentalan iman beliau terhadap janji Allah melebihi kekerasan berlian yang tidak tercalar oleh semua jenis batu di dunia ini. Dugaan semasa hamil, melahirkan dan membesarkan Isa a.s bukanlah mudah, tetapi dijalani dengan iman yang tetap teguh kepada Allah. Inilah contoh wanita bujang yang telah dinobatkan sebagai salah seorang wanita yang istimewa di sisi Allah.
Wanita bujang ingin terus bujang
Mungkin ada dari golongan wanita yang tidak ingin berkahwin kerana menyaksikan kegagalan perkahwinan orang lain. Walaupun begitu pensyariatan perkahwinan dalam Islam telah jelas
Maksud Al Quran: Surah An Nur ayat 32
‘Dan kahwinilah orang-orang bujang lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu dan orang-orang yang soleh dari kalangan hamba-hamba kamu lelaki dan perempuan’’
Maksud Hadis Rasulullah SAW " Nikah itu adalah sunnahku, maka sesiapa yang benci sunnahku maka sesungguhnya ia bukan dari golonganku ". ( Hadis Riwayat Ibnu Majah )
"Wahai pemuda-pemuda, sesiapa yang mampu di antara kamu (mempunyai belanja serta keinginan) hendak berkahwin, hendaklah ia kahwin, kerana sesungguhnya perkahwinan itu akan memejamkan matanya (terhadap orang yang tidak halal dilihatnya) dan terkawal kehormatannya dan sesiapa yang tidak mampu berkahwin hendaklah ia berpuasa, bahawa puasa itu menjadi benteng". ( Riwayat Muslim )
Hukum berkahwin juga telah ditetapkan dalam Islam berdasarkan nas-nas yang sahih. Dalam situasi tertentu hukumnya menjadi wajib dan dalam situasi tertentu pula hukumnya boleh menjadi haram. Oleh itu untuk kekal bujang atau menamatkan gelaran bujang perlulah berdasarkan hukum yang telah ditetapkan oleh Islam kerana Islam itu terlalu syumul. Tidak ada urusan hidup manusia ini yang tertinggal atau terlepas daripada hukum Islam.
Wanita yang belum berkahwin belum tentu masuk syurga jika dia tidak beramal soleh , tidak menjaga kehormatan diri atau pun tidak menutup aurat. Masih belum di temui hadis sahih yang mengatakan Nabi SAW akan tunggu di pintu syurga untuk wanita tak berkahwin dan suami isteri yang tidak ada anak. Yang pasti wanita ahli syurga adalah wanita solehah dan dia akan di pertemukan dengan lelaki ahli syurga lain . Suami isteri yang tak ada anak jika mereka bersabar akan mendapat ganjaran yang besar ianya belum pasti menjamin masuk syurga jika mereka tak beramal soleh ketika di dunia.
Soalan no. 95
Bismillahirrahmanirrahim
Assalaamu'alaikum Warahmatullaahi Wabarakaatuh
Mohon pencerahan. Bolehkah kita mempercayai sifat sifat orang bergantung kepada bulan kelahiran dan juga kedudukan di dalam keluarga, seperti anak sulong dan sebagainya.
- Mohd Zuki Seman.
Jawapan :
Waalakaumussalam Mohd Zuki Seman : Keperibadian seseorang tidak boleh bergantung kepada tarikh lahir, lahir bulan apa (Jan, Feb , Mac dll), anak sulung atau bongsu atau di lahirkan siang atau malam. Setiap anak Adam mempunyai kecerdikan dan kepandaian yang berbeza bergantung kepada didikan dan genatik seseorang. Kepercayaan tersebut termasuk di dalam kurafat yang di tegah oleh Islam untuk mempercayainya. Nabi SAW bersabda maksudnya, " Seorang bayi tak dilahirkan (ke dunia ini) melainkan ia berada dalam kesucian (fitrah). Kemudian kedua orang tuanyalah yg akan membuatnya menjadi Yahudi, Nasrani, ataupun Majusi -sebagaimana haiwan yg dilahirkan dalam keadaan selamat tanpa cacat. Maka, apakah kalian merasakan adanya cacat?
' Lalu Abu Hurairah berkata; 'Apabila kalian mahu, maka bacalah firman Allah yang berbunyi: '…tetaplah atas fitrah Allah yg telah menciptakan manusia menurut fitrahnya itu. Tidak ada perubahan atas fitrah Allah.' (Surah Ar Ruum (30): ayat 30). Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah; telah menceritakan kepada kami 'Abdul 'Alaa Demikian juga diriwayatkan dari jalur lainnya, & telah menceritakan kepada kami 'Abd bin Humaid; telah mengabarkan kepada kami 'Abdurrazzaq keduanya dari Ma'mar dari Az Zuhri dgn sanad ini & dia berkata; 'Sebagaimana haiwan ternak melahirkan anaknya. -tanpa menyebutkan cacat.- [HR. Muslim No.4803].
Di dalam kepercayaan masyarakat melayu terdapat beberapa kepercayaan dan amalan yang dipegang turun temurun yang mana kepercayaan tersebut boleh menjejaskan akidah kita kerana pergantungan kepada kejadian tersebut. Oleh itu perlulah kita jauhi perkara syirik, kurafat dan kepercayaan yang tidak ada sandaran yang sahih :
Perkara-perkara tersebut adalah seperti berikut :
1. Mempercayai bulan safar membawa sial dan bala bencana.
2. Mempercayai burung hantu berbunyi diwaktu malam akan ada orang nak mati atau ada bala bencana.
3. Percaya bahawa apabila hujan panas ada orang nak mati.
4. Percaya kalaulah cicik berbunyi maknanya betullah cakap kita.
5. Biawak lintas jalan ada petanda urusan hari itu gagal tak boleh diteruskan. Jika diteruskan akan gagal.
6. Bila ada kupu-kupu masuk rumah akan ada tetamu nak datang ke rumah.
7. Bila tangan kanan bergerak-gerak akan ada rezeki, begitu juga bila tangan kiri bergerak akan habiskan rezeki yang ada.
8. Telik tapak tangan dan mempercayai urat-urat tertentu boleh membawa tuah atau sebaliknya.
9. Apabila ada pingan pecah maka akan ada bala nak datang atau ada sesuatu kemalangan akan berlaku.
10. Bila makan tersedak ada orang sebut nama kita atau ada orang sedang mengingati kita.
Masyarakat melayu morden pula percaya :
1. Rahsia tarikh lahir untuk motivasi diri.
2. Nombor tertentu membawa tuah dan nombor tertentu membawa bencana. Contoh no. 8888,9999 boleh bawa tuah dan no. 4444, 13 bawa musibah.
3. Percaya setiap individu ada nombor peribadi yang bertuah.(Nombor 1 hingga 9)
4. Percaya bahawa dalam bulan Januari hingga bulan Disember terdapat bintang-bintang tertentu jika lahir dalam bulan tersebut ada tuah-tuah tertentu dan keburukan-keburukan tertentu. Contoh bila lahir pada 20 Januari- 18 Februari (Bintang Aquarius) dan 22 Desember - 19 Januari (Bintang Capricorn). dan lain-lain.
{Kepercayaan ini telah berakar umbi dalam masyarakat kita terutama belia dan remaja oleh itu kita perlu menjelaskan kepada masyarakat percaya pada bintang ini adalah boleh bawa kepada syirik)
Kita wajib membuangkan segala bentuk kepercayaan orang-orang melayu yang tidak ada nas dalam al-Quran dan hadis Nabi S.A.W. kerana semua perkara ghaib mestilah ada nas dan rujukkan kepada dua sumber tersebut.
Sabda Nabi S.A.W. yang maksudnya : " Aku tinggalkan kepada kamu dua perkara yang jika kamu berpegang padanya kamu tidak akan sesat, iaitu kitab Allah (al-Quran) dan al-Sunnah Rasul-Nya." (Hadis Riwayat Malik)
No comments:
Post a Comment