Sunday, March 22, 2015

Tazkirah & Soal Jawab Agama Siri 3 (Wuduk Tangan Bersimen, Hadis Luban (Kemenyan Arab), Nama Malaikat Maut, Kelebihan Tembikai Dan Tetapkan Hati)

Soalan no. 11 : 

Assalamualaikum ustaz...

Pertama...Boleh tak ustaz huraikan berkenaan "wuduk sahibul jabirah"...

Kedua...klu anggota wuduk tu dah terbalut(bersimen) ..kita hanya menyapunya diatas balutan itu...dan kene bertayamum...bagaimana pula klu yg berbalut itu jg anggota tayamum...

Ketiga..adakah terdapat nas2 atau ayat2 alquran yg menyokong keadaan itu...

Keempat..adakah solat yg dibuat itu kena dikadaqkan semula..klu ada ..adakah nas2 atau alquran yg menyatakannya..

Kelima....bagaimana pula solat2 sepanjang waktu itu....- Puan Jamilah.

Jawapan : 

Waalakaumussalam Puan Jamilah Wuduk Sahibul Jabirah adalah orang yang sedang berada dalam balutan atau tempelan yang diletakkan kerana keperluan perubatan seperti orang yang disimen kerana patang tulang dan orang yang dibalut kerana luka. Secara lahiriahnya balutan atau tempelan tersebut menghalang air daripada sampai ke kulit. Jika balutan ataupun tempelan itu terletak pada anggota wuduk, seseorang itu hendaklah berwuduk seperti biasa, menyapu air ke atas balutan dan bertayammum bagi menggantikan bahagian yang tidak dapat sampai air tersebut.

Orang yang mengalami luka pada badannya atau patah tulang anggota tangannya dan terpaksa dibalut, diplaster atau disimen di mana ia tidak dapat ditanggalkan (termasuk semasa ingin mengambil wuduk), bagaimana caranya ia hendak mengambil wuduk atau mandi?

Bagi kes tersebut, diberi kelonggaran untuk menyapu air di atas kain balutan atau plaster atau simen yang dipakainya. Orang yang menghadapi masalah sedemikian, ia hendaklah melakukan tindakan berikut semasa mengambil wuduk;

Pertama; Hendaklah ia membasuh dan meratakan air sebagaimana biasa ke kawasan-kawasan yang sihat (tidak sakit) dari anggota wuduknya.

Kedua; Bagi kawasan yang berbalut pula, wajib ia menyapu air ke atasnya. Menurut Imam Abu Hanifah; memadai dengan menyapu sebahagian besar balutan. Namun jumhur ulamak (iaitu Imam Malik, Syafi’ie dan Ahmad) berkata; “Wajib disapu air meliputi seluruh balutan”.

Jika ia mandi wajib, hendaklah ia mandi sebagaimana biasa iaitu dengan meratakan air ke seluruh badannya yang sihat (yakni yang tidak berbalut). Adapun kawasan yang sakit (yakni yang berbalut) hendaklah disapukan air ke atas balutan secara menyeluruh atau sebahagian besar darinya mengikut pandangan ulamak tadi. Apabila ia sembuh nanti, tidak diwajibkan ia mengulangi semula mandi wajibnya. Ia hanya diwajibkan membasuh/memandikan anggota-anggota yang berbalut sahaja.

Adakah wajib disertai dengan tayammum?

Mengenai soalan ini, para ulamak berbeza pandangan;

1. Menurut jumhur ulama (mazhab Imam Malik, Abu Hanifah dan Ahmad); tidak wajib lagi bertayammum. Memadai membasuh kawasan yang sihat dan menyapu air di atas balutan bagi kawasan yang sakit. Tidak perlu bertayammum.

2. Menurut mazhab Imam Syafi’ie; wajib disertai dengan tayammum. Berdasarkan mazhab Syafi’ie, orang yang memakai balutan ia hendaklah melakukan tiga perkara semasa mengambil wuduk atau mandi wajib;

a) Membasuh kawasan yang sihat (tidak sakit atau cedera)

b) Menyapu air ke atas balutan dengan meratakannya

c) Bertayammum; bagi mandi wajib, cukup dengan sekali tayammum sahaja sama ada sebelum mandi atau selepasnya. Adapun bagi wuduk, ada dua pandangan; 

(Pandangan pertama); wajib bertayammum mengikut bilangan anggota wuduk yang berbalut untuk menjaga tertib yang disyaratkan dalam wuduk. 

(Pandangan kedua); cukup sekali tayammum sahaja iaitu sebelum wuduk atau selepasnya. Pandangan yang rajih dalam mazhab Syafie ialah yang pertama.

3. Mengikut mazhab Imam Ahmad; wajib tayammum hanya jika balutan melebihi kawasan yang perlu, yakni kawasan yang sakit atau cedera. Jika balutan hanya membalut kawasan sakit tanpa menyentuh kawasan yang sihat, tidak perlu bertayammum, cukup dengan menyapu air ke atas balutan sahaja.

Dalam mazhab Syafie jika anggota yang sakit adalah anggota tayamum maka lakukan tayamum seperti biasa iaitu sapu muka dan kedua tangan mula hujung jari sehingga siku untuk kedua-dua belah tangan. (walaupun anggota tayamum itu di balut simen plaster).

 Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Allah menghendaki kemudahan bagimu, dan tidak menghendaki kesukaran bagimu.” (Surah al-Baqarah ayat 185)

Dalam ayat yang lain Allah SWT berfirman yang bermaksud,
“Allah tidak mahu kamu menanggung sesuatu kesusahan, tetapi
Dia hendak menyucikan kamu dan menyempurnakan nikmat-
Nya kepada kamu, supaya kamu bersyukur.” (Surah al-Maidah ayat 6)

Dalam hadis yang lain Rasulullah SAW menerangkan bahawa
Islam memberikan kemudahan kepada alam semesta. Rasulullah
SAW bersabda yang bermaksud, “Sesungguhnya kamu semua diutuskan untuk memudahkan, dan kamu semua tidak diutuskan untuk menyusahkan.” (Hadis Sahih Riwayat Bukhari)

Hadis di bawah menerangkan kewajipan bertayammum ketika hendak solat apabila ketiadaan air. tidak kira kerana sama ada berjunub , luka tak boleh terkena air atau sebab-sebab lain.

عَنْ جَابِرٍ قَالَ خَرَجْنَا فِي سَفَرٍ فَأَصَابَ رَجُلًا مِنَّا حَجَرٌ فَشَجَّهُ فِي رَأْسِهِ ثُمَّ احْتَلَم َ فَسَأَلَ أَصْحَابَهُ فَقَالَ هَلْ تَجِدُونَ لِي رُخْصَةً فِي التَّيَمُّمِ فَقَالُوا مَا نَجِدُ لَكَ رُخْصَةً وَأَنْتَ تَقْدِرُ عَلَى الْمَاءِ فَاغْتَسَلَ فَمَاتَ فَلَمَّا قَدِمْنَا عَلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أُخْبِرَ بِذَلِكَ فَقَالَ قَتَلُوهُ قَتَلَهُمْ اللَّهُ أَلَا سَأَلُوا إِذْ لَمْ يَعْلَمُوا فَإِنَّمَا شِفَاءُ الْعِيِّ السُّؤَالُ إِنَّمَا كَانَ يَكْفِيهِ أَنْ يَتَيَمَّمَ وَيَعْصِرَ أَوْ يَعْصِبَ شَكَّ مُوسَى عَلَى جُرْحِهِ خِرْقَةً ثُمَّ يَمْسَحَ عَلَيْهَا وَيَغْسِلَ سَائِرَ جَسَدِهِ
رواه أبو داود والدارقطني وابن ماجه، وصححه ابن السكن (نيل الأوطار: 1/257

Dari Jabir, beliau berkata ; Pada suatu hari, kami keluar musafir. Salah seorang daripada kami luka lalu kepalanya dibungkus. Dia kemudiannya bermimpi (Junub), lalu dia bertanya kepada kawan-kawannya, Apakah dia boleh bertayammum? Kawan-kawanya menjawab : kami tidak mengetahui adanya kelonggaran demikian. Engkau masih boleh menggunakan air. Maka diapun mandi (junub) lalu mati. Apabila kami datang kepada Rasulullah SAW, kami memberitahunya kisah tersebut. Lalu Rasulullah SAW berkata : Kerana mereka membunuhnya, maka Allah membunuh mereka. Kenapa tidak bertanya jika mereka tidak tahu. Sesungguhnya ubat kepada kejahilan adalah bertanya" ( Hadis riwayat Abu Daud, ad-Darqatni dan Ibnu Majah). 

Dalil di atas membolehkan orang yang luka di kepala tak perlu kenakan air seluruh tubuh, memadailah ratakan air di tempat yang tak luka dan setelah itu bertayamum untuk menggantikan di tempat yang luka maka mandi wajibnya sah.

 Terdapat khilaf di dalam cara bertayamum tetapi kita berpegang pendapat cara tayamum yang biasa di lakukan oleh umat Islam di Malaysia muka dan kedua tangan sehingga pergelangan tangan. Bagaiamanakah cara tayamum yang benar, syarat-syarat, doa tayamum dan ketentuan lainnya? 

Pengertian tayamum adalah mengusap muka dan dua belah tangan dengan debu yang suci. Pada suatu keadaan tertentu tayamum dapat menggantikan wuduk dan mandi dengan memenuhi syarat-syarat tertentu.

Apa saja syarat-syarat tayamum?

Syarat-syarat bagi seseorang untuk diperbolehkan melakukan tayamum adalah sebagai berikut :

1. Tidak ada air dan telah berusaha mencari air, tetapi tidak dapat menemukan air.

2. Ada halangan karena sebab tertentu untuk menggunakan air, misalnya karena sedang sakit dimana apabila menggunakan air maka sakitnya akan bertambah parah atau kambuh.

3. Telah masuk waktunya solat.

Dengan menggunakan debu yang suci.

Bagaimana cara melakukan tayamum yang benar?

Berikut ini adalah urutan tata cara tayamum beserta gambar cara tayamum :

Petama adalah niat tayamum [niat dalam hati], maka bacaan niat tayamum adalah sebagai berikut : Aku niat bertayamum untuk dapat mengerjakan solat fardu kerana Allah Taala"

نويت التّيمّم لإستباحة الصّلاة فرضالله تعالى 

aku niat betayammum untuk dapat mengerjakan shalat; fardlu karena Allah.

Setelah niat tayamum, mula-mula meletakkan dua belah tangan di atas debu untuk diusapkan ke muka .

Debu yang ada di tangan ditiup dulu, kemudian selanjutnya mengusap muka dengan debu, dengan dua kali usapan.

Urutan cara tayamum yang ke empat adalah mengusap dua belah tangan sampai pergelangan tangan dengan debu sebanyak dua kali usapan .

Urutan dari cara tayamum ke lima adalah memindahkan debu kepada anggota yang diusap.

Dilakukan secara berturut-turut atau tertib, berurutan dari urutan pertama hingga urutan terakhir dari tata cara tayamum.

Yang dimaksud dengan mengusap bukan sebagaimana ketika menggunakan air dalam berwuduk, tetapi cukup menyapukan saja dan bukan mengoles-oleskan sehingga rata seperti menggunakan air.

Disamping urutan tata cara tayamum di atas, ada beberpa hal yang perlu diketahui dan dilaksanakan yang berkaitan dengan tayamum, yaitu sebagai berikut :

Sunah tayamum, adalah hal-hal yang sebaiknya dan dianjurkan untuk dikerjakan ketika mengerjakan tayamum. Hal-hal yang sunah dikerjakan ketika tayamum antara lain :

Membaca bacaan basmalah yaitu bismillahirrahmaanirrahiim
Mendahulukan anggota badan yang kanan daripada anggota yang kiri
Menipiskan debu dengan cara meniupnya.

Hal-hal yang membatalkan tayamum, adalah hal-hal yang menjadikan tayamum itu batal dan tidak berlaku lagi. Hal-hal yang membatalkan tayamum adalah sebagai berikut :

1. Hal-hal yang membatalkan wuduk adalah juga merupakan hal-hal yang membatalkan tayamum.

2. Melihat air sebelum mengerjakan solat, kecuali yang mengerjakan tayamum kerana sakit.

3. Seorang yang murtad atau keluar dari islam.

Cara menggunakan tayamum

Satu kali tayamum hanya dapat dipakai atau digunakan untuk satu shalat fardhu saja,meskipun belum batal. Adapun jika digunakan untuk melakukan shalat sunnah beberapa kali cukupkah dengan satu kali tayamum.

Bagi orang yang salah satu anggota wuduknya terbalul/dibalut/dibebat, maka cukup balutan/bebat itu saja yang diusap dengan air atau tayamum, kemudian mengerjakan solat.

 Jumhur ulama mengatakan tak perlu qada' solat kerana solat yang di kerjakan semasa sakit telah sah di kerjakan.

Soalan no. 12.

Assalamu'alaikum Ustaz. Mohon pencerahan, sahih ker nie?



Jawapan :

Waalakaumussalam Mohd Zuki Seman : Imam Sayuti dalam kitabnya al-Rahmat Fi al-Tib Wal Hikmah berkata bahawa Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud:
“Wahai kalangan yang mengandung (wanita), perkenalkanlah kepada anak-anakmu semasa mereka di dalam perut kamu, kemenyan putih (luban) dengan memberi makannya, kerana sesungguhnya ia menambahkan hafalan dan kecerdasan (Hadis Riwayat al-Dailami). 

Libanah atau luban amat berkesan bagi menambahkan daya ingatan dan mencerdaskan minda kerana ia berfungsi menghilangkan lender balagham dalam otak. Gumpalan balagham yang banyak menyebabkan lemah daya ingatan, selsema, resdung, lelah, batuk dan sebagainya yang berkaitan dengan system pernafasan. 

Sejarah menyatakan bahawa Imam Syafie yang amat terkenal dengan kekuatan daya ingatannya selalu mengamalkan memakan Libanah sehingga akhir hayat beliau. Setelah meninggal dunia didapati kesan Libanah masih berada di celah-celah gigi al Imam Syafie rahimatullah.

Untuk makluman hadis yang saudara nyatakan di atas bertanda [34] adalah daripada kitab Syiah kerana periwayatannya adalah daripada hadis-hadis riwayat Syiah . Oleh itu tak payah gunakan hadis tersebut, gunakan hadis riwayat al-Dailami untuk menyatakkan kebaikan makanan sunah luban / libanah.

Soalan no. 13.

Assalamualaikum ustaz.. mohon pncerahan :

1.Berkaitan status hadith yg brkitan malaikat maut dtg 70 kali sehari kpd setiap manusia. Ada yg mnyatakan ia palsu?

2.Nama malaikat maut yg disebut sbg Izrail yg di kutip dr kitab2 dahulu..sdgkan tiada dlm Alquran n hadith.. - Sazli Jufri.

Jawapan : 

Waalakaumusslaam Sazli Jufri tidak terdapat hadis sahih yang menjelaskan malakat maut datang ziarah manusia 70 kali sehari. Yang pasti malakat maut sudah tahu bila masa seseorang akan di cabut nyawanya kerana semuanya telah tertulis di Loh Mahfuz.
Sudah masyhur bahwa nama malaikat maut adalah ‘Izrail. Hanya saja, penamaan ini tidak didapatkan keterangan yang jelas dalam Al-Qur’an al-Karim dan tidak pula dalam sunah nabi yang sahih. Keterangan tersebut didapatkan dalam sebagian atsar yang bersumberkan dari riwayat-riwayat Israiliyat.

Atas dasar ini, tidak diperbolehkan untuk menafikan dan menetapkan secara pasti. Kerananya, kita tidak boleh menetapkan dan meyakini dengan pasti bahwa nama malaikat maut (pencabut nyawa) adalah ‘Izrail. Kita juga tidak boleh meniadakan (atau mengingkari)-nya dengan penuh kepastian. Tapi kita serahkan hakikatnya kepada Allah Ta’ala, lalu kita menamakannya dengan nama yang telah Allah SWT berikan untuknya, yaitu “malakul maut.”

Allah Ta’ala berfirman,

يَتَوَفَّاكُمْ مَلَكُ الْمَوْتِ الَّذِي وُكِّلَ بِكُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ

“Katakanlah: "Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa) mu akan mematikan kamu; kemudian hanya kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan.” (Surah Al-Sajdah ayat 11)

Imam Ibnu Katsir rahimahullaah berkata dalam al-Bidayah wa al-Nihayah (1/49), “Adapun malaikat maut, tidak didapatkan keterangan jelas tentang namanya di dalam Al-Quran, tidak pula dalam hadis sahih. Penamaannya terdapat dalam sebagian atsar yang disebut dengan 'Izrail, wallahu a’lam.”

Allah Ta’ala telah berfirman, “Katakanlah: "Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa) mu akan mematikan kamu; kemudian hanya kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan.” (Surah Al-Sajdah ayat 11)

Imam al-Sindi berkata, “Tidak ada hadis marfu’ yang menyebutkan namanya.”

Al-Munawi dalam al-Faidh al-Qadir (3/32) setelah menyebutkan bahawa malaikat maut yang namanya masyhur dengan 'Izrail berkata, “Aku tidak mendapatkan penamaan itu dalam khabar ((hadis).”

Syaikh al-Albani dalam ta’liqnya terhadap perkataan Imam al-Thahawi, “Dan kita mengimani malaikat maut yang ditugaskan untuk mencabut nyawa alam semesta,” beliau berkata, “Aku katakana: ini adalah namanya (yang disebutkan) dalam Al-Qur’an. Sedangkan menamakannya dengan 'Izrail, sebagaimana yang tersebut di tengah-tengah manusia, tidak memiliki landasan (dasar). Sesungguhnya penamaan tersebut berasal dari riwayat-riwayat Israiliyat.”

Syaikh Ibnu ‘Utsaimin berkata, “Malakul maut (malaikat pencabut nyawa) telah masyhur namanya dangan 'Izrail, tapi itu tidak benar. Sesungguhnya nama ini disebutkan dalam riwayat-riwayat israiliyat yang tidak mengharuskan kita untuk mengimani nama ini. kerananya kita menamakan malaikat yang ditugaskan mencabut nyawa dengan “malakul maut”, sebagaimana yang Allah 'Azza wa Jalla telah menamakannya dalam firman-Nya,

“Katakanlah: "Malaikat maut yang diserahi untuk (mencabut nyawa) mu akan mematikan kamu; kemudian hanya kepada Tuhanmulah kamu akan dikembalikan.” (Fatawa Ibnu al-Utsaimin: 3/161) Wallahu a’lam.

Soalan no. 14. 

Assalammualaikum Ustaz,betul ke artikel ini?. - Azmi Haron.




Jawapan :

Waalakaumussalam Azmi Haron : Terdapat banyak hadis Rasulullah SAW suka makan buah semangka , labu dan kurma : 

1. Aisyah R.A menceritakan bahwa : Rasulullah SAW suka makan Semangka dan Rutob. (HR. Abu Dawud dan al Tirmidzi)

2. Menurut riwayat Aisyah r.a, dulu Rasulullah Saw biasa menyantap semangka dengan kurma masak, (HR Abu Daud dan Al-Tirmizi). 

3. Abu Daud menambahkan dalam riwayatnya bahwa Rasulullah Saw pernah bersabda: "Panasnya buah ini (kurma), kita seimbangkan dengan dinginnya buah ini (semangka). (Hadis ini disahihkan oleh Al-Suyuthi dan Al-Arnauth)

4. Rasulullah pernah makan tembikai dengan rutob dan bersabda “kita pecahkan panas ini dengan sejuknya ini., dan sejuknya ini dengan panasnya ini, “salah satu buah itu bersifat panas, satu lagi sejuk”. (Hadis riwayat Abu Daud dan Tarmidzi)

5. Bahwa Rasulullah s.a.w pernah makan buah tembikai dicampur dengan Kurma muda yang sudah masak lalu Baginda bersabda:
“Panas dibuah ini dinuteralkan oleh unsur dingin di buah ini.”
(H.R Abu Daud dan At-Tirmidzi)

Walau bagimana pun hadis di atas , " Setiap wanita hamil yang makan buah tembikai maka anaknya akan cantik" - Bukan hadis sahih tidak terdapat di dalam 6 kitab hadis yang besar. Oleh itu hadis ini jangan di sebarkan kerana tak ada punca yang sahih.

Apabila seorang ibu mengandung anak yang berada di dalam kandungan akan mendapat tarbiah di atas apa yang di amalkan oleh si ibu. Jika si ibu banyak berdoa , solat tahajud, membaca al-Quran dan berzikir maka kesan doa dan bacaan ibu akan memberi kesan tarbiah di atas anak yg di kandung. 

Banyak kajian di barat tentang kesan amalan ibu mengandung di atas anak yang di kandung. secara fizikal dan kerohanian. Apa saja surah yang di baca dan menjadi amalan si ibu mengandung akan mempengaruhi anak yang di kandung.

Soalan. no. 15.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuhu Ustaz  terima kasih ...

Ana kongsi satu Do'a disini...Mohon dari Ustaz untuk membincangkan tentang doa ini...Jazakallahu Khairan Khatsiiraa 😇

اللهُمَّ أَرِنَا الحَقَّ حَقّاً وَارْزُقْنَا التِبَاعَةَ وَأَرِنَا البَاطِلَ بَاطِلاً وَارْزُقْنَا
اجْتِنَابَهُ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.

Allahumma arinal-haqqa haqqan warzuqnat-tiba’ah, wa arinal-batila batilan warzuqnaj-tinabah, bi rahmatika ya arhamar-rahimeen.
Artinya : Ya Allah Tunjukilah kami kebenaran dan berikan kami jalan untuk mengikutinya, dan tunjukanlah kami kebatilan dan berikan kami jalan untuk menjauhinya" - Nur Haibati

Jawapan : 

Waalakaumussalam Nur Haibati : Doa ini adalah doa yang di ajarkan Nabi SAW untuk tetapkan hati supaya tak lari daripaada kebenaran dan hak apabila menghadapi saat genting pertembungan di antara yang hak dan yang batil.

اللهُمَّ أَرِنَا الحَقَّ حَقّاً وَارْزُقْنَا التِبَاعَةَ وَأَرِنَا البَاطِلَ بَاطِلاً وَارْزُقْنَا اجْتِنَابَهُ، بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ

Allahumma arinal-haqqa haqqan warzuqnat-tiba’ah, wa arinal-batila batilan warzuqnaj-tinabah, bi rahmatika ya arhamar-rahimiin.

Maksudnya : "Ya Allah Tunjukilah kami kebenaran dan berikan kami jalan untuk mengikutinya, dan tunjukanlah kami kebatilan dan berikan kami jalan untuk menjauhinya."

No comments:

Post a Comment